Blog Archive

Saturday, December 4, 2010

DIY dry box

haluu guys! kali ni aku mo crita skit,aku punya diy dry cabinet.mesti kamurg nda mau kan kamu punya kamera kenak fungus,kulat,kuman,jahanam,(knock on wood),haha..jadi itula knak kasi sedia kita dry cabinet tuk simpan kmera kita tuk cegah tu fungus.. tapik harga nya,,mahal.jadi,sementara mengumpul2 dana,duit,syiling,token,apa2 la tuk beli tu cabinet,kita sediakan la dulu kita punya dry box,yalah la,sbagai langkah tu mengelakkan kuman aedes,,eh,anu, fungus di kamera..then klu suda tekumpul,beli la satu bijik. ok,ni brg2 yang aku pakai tuk buat aku puna d.i.y dry box.

ok..yg ini thirsty hippo..benda memang anti fungus,dia mnyerap moisture.murah ja,kira2 rm6.50.benda ni,kalau air dlm nya dah penuh,korg tukar la ,beli baru, kamu bleh jga p kdai farmasi tuk beli silica gel.tu pun ok jugak!ok,yg ni plak hygrometer,tugas nya memudahkan kerja kamu tgk suhu dlm dry box.maybe suhu yang sesuai antara 40-30 gtu la..benda ni murah ja aku beli..rm5.00.ok..yg bawah ni plak aku guna tupperware..yang kedap udara lagik bagus..yg dlm tu kain aku guna buat alasnya.,kebetulan aku beli kain ni yg anti fungus..ada tu d kedai2 2 ringgit, kedai2 jepun..byk la..murah ja ni..rm 5 lebih..kain ni aku beli d daiso,1b.ok,gini la aku susun dlm dry box aku..korg pun bleh buat gak! say no tu fungus!

No comments:

Post a Comment